Der er flere grunde og årsager til omlæsning

advertorial

Nogle gange er omlæsning simpelthen noget, man ikke kan komme udenom, mens det andre gange ikke var noget, som man så komme, men som bliver en nødvendighed, hvis man skal komme videre i transporten.

Hvis vi tager det første eksempel først, så er der jo tit grund til, at man skal hen at omlæsse fra for eksempel en lastbil og videre til et skib eller fly.

Dette er fordi, at man ikke kan komme videre med det transportmiddel, som man har gang i lige nu, eller man skal samle flere forsendelser fra samme eller flere sted(er) af og sende videre.
Desuden vil det gå hurtigere på den måde at transportere med at skifte til blandt andet fly eller skib.

Nogle gange er den omlæsning planlagt – hvilke det ofte er for at gøre det nemmest – mens man andre gange finder frem til, at det bedst kan svare sig undervejs.

image

Når omlæsningen ikke var på skemaet

Så er der (desværre) de gange, hvor man ikke lige havde regnet med, at man skulle være nødt til at lave en omlæsning undervejs på transportvejen.

Det kan være fordi, at det transportmiddel, man havde benyttet til at starte med, ikke kunne komme videre ved at være brudt sammen.

Man bliver måske mødt af noget told, som man ikke havde set komme, der gør, at man må læsse om, eller ens transportmiddel ikke er godkendt til at fortsætte.

Er man virkelig uheldig, så sker der noget med forsendelsen såsom netop med afgifter eller lignende, så man må læsse om, da tingene skal blive i tolden og gennemsøges, mens noget andet gods godt kan komme videre.

Eller også er nogle ting gået i stykker undervejs, så man må læsse om med det, som der virker endnu og smide det ud, som der ikke virker.

Således kan der være mange grunde til at læsse om.